اسب قدرتمند نیروهای مسلح در میدان نبرد ” کامیون ذوالجناح “

پایگاه خبری تحلیلی“طلوع فردیس ”

اسب قدرتمند نیروهای مسلح در میدان نبرد ” کامیون ذوالجناح ”

“طلوع فردیس ” خودروهای تاکتیکی یکی از ابزارهای بسیار مهم در عرصه های نبرد با دشمنان هستند. این خودروها به جهت لزوم بهره گیری در این زمینه ها باید از ویژگی های شاخصی برخوردار باشند. متخصصان ایرانی هم براین اساس طراحی و ساخت این خودروها مدنظر قراردادند.

کامیون ذوالجناح

ذوالجناح یک کامیون فوق سنگین ساخت نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی ایران بوده که به منظور حمل سامانه های موشکی S-۳۰۰ و باور ۳۷۳ طراحی شده است. این خودروی نظامی وزنی در حدود ۲۱ تن دارد. البته باید توجه داشت که برای حمل‌و‌نقل سیستم‌های دفاع هوایی؛ چنین خودروی عظیم و بزرگی مورد نیاز نیست و باید کارکرد‌های دیگری را هم برای ذوالجناح در نظر گرفت.


از دیگر قابلیت‌های خودروی نظامی ذوالجناح می‌توان به عبور از رودخانه با عمق ۱.۵ متر، حمل بار به وزن ۳۰ تن و حمل محموله‌هایی با طول بیش از ۵ متر اشاره کرد. از این کشنده قدرتمند تا کنون دو دستگاه ساخته شده و در اختیار نیرو‌های مسلح ارتش جمهوری اسلامی ایران قرار گرفته است.

مشخصات فنی 

نمونه اولیه این خودروی فوق سنگین در سال ۹۲ رونمایی شده و دو سال بعد نسخه نهایی و بروزتر آن معرفی شد. ذوالجناح ایرانی شبیه به Wanshan WS ۲۵۰۰ چینی‌ها بوده و شاید نسخه بروز شده MZKT بلاروس باشد؛ بنابراین می‌توان این احتمال را داد که ذوالجناح ایرانی براساس پلتفرم MZKT بلاروس ساخته شده باشد. ذوالجناح ارتفاع بیشتری نسبت به نمونه‌های شرقی خود داشته و به همین دلیل مورد توجه کارشناسان نظامی جهان قرار گرفته است.

 
ذوالجناح برای حرکت برروی سطح جاده طراحی نشده و باید این خودروی عظیم را در مناطق بیابانی و… حرکت داد. نقش آفرین اصلی در خودروی تاکتیکی و فوق سنگین ذوالجناح؛ شاسی ۱۰ اینچی آن است که امکان حمل باری با وزن ۳۰ تن را فراهم می‌کند. به همین دلیل این خودرو بیشتر برای حمل سیستم‌های دفاع موشکی مناسب است؛ اما با این وجود ذوالجناح توان حمل موشک‌های بالستیک، رادار‌ها و… را دارد.
کابین این خودروی نظامی کوچک بوده و تنها راننده و کمک راننده را حمل می‌کند. برای دسترسی به پیشرانه ذوالجناح برخلاف سایر خودروی‌های هم کلاس باید از قسمت جلوی کابین و همانند کامیون‌های معمولی عمل کرد.

براساس شنیده‌ها کامیون ذوالجناح  از یک پیشرانه دیزلی توربوشارژ ایرانی با قدرت ۵۰۰ اسب‌بخار استفاده می‌کند. ولی بسیاری از کارشناسان نظامی معتقد هستند که پیشرانه مذکور یکی از پیشرانه‌های مشابه با Deutz آلمان است. نکته قابل توجه در محل قرارگیری پیشرانه ذوالجناح این است که در زیر کابین آن قرار گرفته و این موضوع کمی جالب به نظر می‌رسد؛ زیرا به دلیل حفظ امنیت در هم رده‌های بلاروسی، روسی و چینی ذوالجناح، پیشرانه در پشت کابین قرار گرفته است.


ذوالجناح ۵ محور داشته و راننده توان کنترل و گردشِ دو محور جلو و محور انتهایی آن را دارد. همچنین ذوالجناح از سیستم CTIS به منظور بالابردن عملکرد فنی و تاکتیکی خود استفاده می‌کند.

«ذوالجناح» در رسانه های خارجی

پایگاه خبری تحلیلی TREND آذربایجان طی گزارشی در تاریخ ۲۰ آوریل ۲۰۱۴ درباره تسلیحات و تجهیرات رونمایی شده نیروی زمینی ارتش ضمن اشاره به لیست کامل این تجهیزات به کامیون ذوالجناح هم اشاره کرده است.

پایگاه خبری ARMY RECOGNITION یک روز بعد از رونمایی این کامیون در مطلبی به بررسی این خودرو پرداخته است.

منبع خبر :حوزه دفاعی امنیتی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا